Claude Dubois - Belgische Shelby dealer |
---|
Al de info en foto's komen uit het boek "Une vie sur 4 roues" geschreven door Claude Dubois. Heel wat van deze foto's zijn van Claude Dubois zelf. Bij andere foto's vermeld ik steeds de bron. Gelieve het copyright te respecteren. Ik wens ook Wolfgang Korn te bedanken van ponysite.de op wiens website naast heel wat info ook een interview staat met Claude Dubois en van wie ik toestemming heb gekregen info en foto's te gebruiken. Ik wil ook de Finse eigenaar Rauna Harvima van de 2 Shelby Europa convertibles bedanken voor de prachtige en unieke foto's. Ook een dankwoord aan F.V. voor de unieke foto's van een Shelby Europa sportsroof verkocht in België. Ook een dankwoord aan de webmaster van CobraCars.be voor het gebruik van foto's en info van de "Beurlys" GT40. Tenslotte nog een dankwoord aan R Dingemans, de vorige eigenaar van de enige in België verkochte GT500KR fastback, en aan E.L. de eigenaar van de enig in België verkochte GT500KR cabrio. Ik heb al deze info verzameld hier op mijn site omdat ik fier ben op dit puur Belgisch onderdeel van de Mustang & Shelby geschiedenis. En, eens het boek gelezen, omdat ik fier ben op de geweldige piloot en "entrepreneur" die Claude Dubois is. Ik heb de eer gehad hem te ontmoeten op de oldtimer beurs in Brussel waar ik zijn boek gekocht heb (en laten signeren natuurlijk). Geniet van de interessant stukje geschiedenis ! Als U toevallig info of foto's hebt van Shelby Europa's dan ontvang ik graag uw mailtje ! |
Wie kent Claude Dubois ? Deze in Brussel geboren racepiloot/team manager en auto dealer, is nog relatief onbekend in het mustang wereldje. In de jaren 50 zal Claude beginnen racen met een TR2 en eens wat « geleerd » zal ie ook prima resultaten behalen. Dikwijls tegen gekende racepiloten van toen en dikwijls tegen wagens met grotere cilinderinhoud. Hij wordt dan ook opgenomen in de Equippe Nationale Belge. Hij rijdt races met z’n eigen TR2, de Porsche 550, Jaguar D type en een Ferarri Testa Rossa. Francorchamps, Nurnburgring, Le Mans en verscheidene rallys worden jaarlijks afgewerkt. In 1962 rijdt hij met een Fiat Abarth voor ENB, en rijdt hij met een privé Ferarri GTO (!) de Tour de France samen met Lucien Bianchi. In 1964 wint hij met een Jaguar MKII Francorchamps (en verslaat een opkomende Jackie Ickx, die met z’n Cortina op z’n dak belandt). |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|
Claude's eigen TR2 - Tour de Belgique 1956 Foto: Claude Dubois |
Porsche 550 - Le Mans 1957 Foto: Washington Photos |
Jaguar D-type - Grote Prijs van Zweden 1957 Foto: Claude Dubois |
![]() |
![]() |
---|---|
Ferrari GTO - Tour de France 1964 Foto: Maurice Louche |
Jaguar Mk II - Francorchamps 1964 Foto: Eric della Faille |
Tevens begint Claude met een kleine garage in Ukkel, onder leiding van mechanieker Bruno worden V12 Ferarri’s, ZF versnellingsbakken en Porsche motoren met 4 nokkenassen onder handen genomen. De jeugd in de wijk kon genieten van prachtige sportwagens die de garage frequenteerden (Jaguar, Iso Rivolta, Ferarri, etc). Claude maakt ook kennis met de amerikaanse V8, die helaas nog niet op punt staat, in een Sunbeam Tiger tijdens de 24u van Le Mans. In 1966 rijdt hij met een Ferrari 275GTB Le Mans en eindigt (na een probleem met de versnellingsbak) 2e in de categorie GT. En in 1967 begint het mustang avontuur ! |
---|
![]() |
![]() |
---|---|
Sunbeam Tiger - Le Mans 1965 Foto: Paul Vestey |
Ferrari 275GTB - Le Mans 1966 Foto: Claude Dubois |
1967 Hij begint met de verkoop van AC wagens in België en even later is hij ook de exclusieve verdeler van Shelby Mustangs ! |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|
Shelby GT350R - Le Mans 1967 (Tertre Rouge) Foto: Van Bever |
Le Mans 1967 - voor de start Foto: Alexis Caillier |
Le Mans 1967 Foto: Daniel Gilmont |
![]() |
![]() |
---|---|
Ford Mustang - 24h Francorchamps 1967 Foto: Daniel Gilmont |
Ford Mustang - 24h Francorchamps 1967 Foto: Daniel Gilmont |
1968 Op het autosalon van Brussel had Claude een mooie stand, naast de 428 AC en de 289 AC, staan ook de nieuwe Shelby’s op zijn stand. Ondanks dat hij niet overtuigd was van de nieuwe modellen (zeker al niet omdat de 289HIPO vervangen werd door een 302) verkochtten ze goed. Iedere Mustang & Shelby liefhebber kent natuurlijk de GT500KR. Wel Claude Dubois heeft 2 KR's verkocht in België. Klik hier voor een extra pagina over de blauwe fastback. De groene cabrio is begin 2018 uit restauratie gekomen. Hier alvast een paar foto's. Een gedetailleerde fotoshoot volgt later. Tijdens het eerste seizoen beschikt het Team Claude Dubois over 2 wagens. De GT350 (nog steeds in eigendom van Ford Antwerpen) en een GT40 (verkocht door John Wyer Automotive aan Jean Blaton). Aan volgende races zou worden deelgenomen: 1.000km van Monza, Francorchamps, de 24u van Francorchamps en Le Mans. Tegen het einde van 68 heeft Claude zijn 3e contract vast als verdeler. Dit keer voor DeTomaso, die uitpakt met de Mangusta. (Ford V8 en ZF versnellingsbak) |
---|
1969 Het salon van 69 heeft nu dus ook DeTomaso Mangusta’s op de stand van Claude. De wagen is succesvol en er worden veel bestellingen geplaatst. Ook de nieuwe Shelby’s zijn aanwezig, alhoewel..... Ondanks dat de bestelling geplaatst was via Ford Dearborn zijn er geen wagens te bespeuren. Moeilijk te verkopen als de klant ze niet kan zien natuurlijk. Na een telefoontje naar Carroll Shelby vertrekken er 2 Shelby’s met de eerste vlucht richting Brussel. (op kosten van Ford natuurlijk) Eens in Brussel moet de douane gepasseerd worden. Gelukkig worden de meest luie douaniers supersnel als er een bak bier te verdienen valt. Om 10u staan de wagens op de stand, net op tijd om ze op te poetsen voor de opening om 11u ! De eerste wordt nog verkocht voor de middag (!) en vooral de GT500 versie was zeer populair. Klik hier voor foto's van een Belgische GT350 sportsroof. Tijdens de proefritten voor Le Mans verongelukt Lucien Bianchi met een Alfa 3000. Heel de Belgische racewereld is geschokt. Claude verliest een zeer goede vriend. |
---|
1970 Zoals iedereen weet is er geen „nieuwe“ Shelby voor 1970. De niet verkochte 69 modellen worden onder waakzaam oog van de FBI omgevormd naar de 70 modellen. Vermits er geen nieuwe modellen zijn voor Claude vliegt hij naar de US en koopt er 45 omgebouwde 69ers. Eens aangekomen in België worden deze snel verkocht. Later in het jaar keert hij terug naar de States om te praten over een 71 Shelby met Carroll Shelby. Deze is akkoord dat Claude de 71 mustang aanpast om de performance te optimaliseren. De Shelby-Europa is geboren. |
---|
1971-1972 Voor het Shelby Europa deel: klik hier
|
---|