BACK
Museum of Science & Industrie
Zoals ik al schreef, de grote reden om dit museum te bezoeken was de Duitse U-505. Een nagenoeg intacte u-boot die de Amerikanen buitmaakten (samen met een Engima code toestel). Er hing ook een Stuka (nog nooit gezien !), een mooie stoomlocomotief en de Zephyr trein. Qua science al even interessant, vooral het gedeelte waar Daisy tijd doorbracht.

De U-505 was en is een IXC-type U-boot van de Duitse Kriegsmarine uit de Tweede Wereldoorlog. De U-505 stond onder commando van Oberleutnant Harald Lange.

Op 4 juni 1944, twee dagen voor de invasie van Normandië, merkte de U-505 het Amerikaanse vliegdekschip USS Guadalcanal (CVE-60) op, in de Atlantische Oceaan voor de westkust van Afrika. Commandant Harald Lange besloot de escorte-carrier te torpederen. Maar de U-505 werd door de overmacht van schepen en vliegtuigen van de US Navy Task Force 22.3 ontdekt. De Grumman F4F Wildcat-vliegtuigen van de USS Guadalcanal en de escorteschepen USS Pillsburg (DE-133), USS Chatelain (DE-149), USS Flaherty (DE-135), USS Jenks (DE-665) en USS Pope (DE-134) bestookten hem allen met dieptebommen. De U-505 kwam beschadigd naar de oppervlakte. Duiken zou zeker fataal kunnen zijn en tegen zo'n strijdmacht was vluchten ondenkbaar. Met de gebeurtenissen in Europa door de nakende invasie, besloot de commandant zich over te geven aan de overweldigende overmacht. Commandant Harald Lange meende terecht dat de strijd al een verloren zaak geworden was en wilde de levens van zijn manschappen en zichzelf niet meer in gevaar brengen. Door het toedoen van de massale dieptebommenregen was één bemanningslid om het leven gekomen. Lange zelf was ernstig gewond en zijn been moest geamputeerd worden. Lange gaf opdracht de onderzeeboot tot zinken te brengen. Een Amerikaanse enterploeg bereikte de zinkende onderzeeboot en wist een openstaande klep te sluiten en daarmee het binnenstromende water te stoppen. De bemanning van de onderzeeboot had tijdens hun evacuatie niet de 14 explosieve ladingen geactiveerd, die in de onderzeeboot waren aangebracht voor het geval van een verovering. De enterploeg ontdekte 13 van deze ladingen tijdens hun risicovolle operatie. De 14e werd pas weken later gevonden. De U-boot werd, nu bemand met Amerikaanse matrozen, naar Bermuda gesleept, waar hij grondig onderzocht werd, omdat de Amerikanen meer wilden weten van de technologie van de nazi's. Aan boord waren onder andere twee enigma-codeermachines, vijfhonderd kilo aan codeboeken en een akoestische torpedo. De Amerikanen hielden de operatie strikt geheim. De gevangen genomen bemanning mocht bijvoorbeeld geen bezoek van het Rode Kruis ontvangen, omdat de Amerikanen de nazi's wilden doen geloven dat de onderzeeboot gezonken was. Dankzij de enigma machines konden de Amerikanen de versleutelde berichten van de nazi's ontvangen. Voor de geheimhouding werd de boot ook overgeschilderd in kleuren van de Navy.

De Junkers Ju 87 was een van de meest gespecialiseerde ontwerpen die ooit in massaproductie werden genomen. Het toestel was onder meer voorzien van een raam in de vloer waardoor de piloot het doel kon zien, en uitgerust met luchtremmen die de duik zeer konden vertragen, waardoor hij nauwkeurig kon richten. Later werden er sirenes op het vliegtuig gemonteerd, die de bijnaam "de bazuinen van Jericho" kregen. Op het moment dat de Stuka een duikvlucht begon, begonnen de sirenes (ook wel trompet genoemd vanwege het geluid) te loeien. Meestal joeg het geluid ervan de mensen beneden grote schrik aan, waardoor ze in hun paniek het verdedigende leger in de weg liepen.

Dit is 1 van de 2 nog bestaande complete Stuka's....van 6500 geprodiceerd. Het werd achtergelaten in Noord-Afrika en gevonden door Britse troepen. Het werd in 1974 gerestaureerd.

Op 26 mei 1934 begon een glimmende nieuwe trein, genoemd naar een Griekse god van de wind, aan een non-stop "Dawn to Dusk" snelheidsrit van Denver naar Chicago. De Zephyr voltooide de reis in iets meer dan 13 uur en luidde een nieuw niveau van treinreizen en stijl in. De gestroomlijnde art-decovorm zou al snel worden weerspiegeld in alledaagse voorwerpen, van transportmiddelen tot broodroosters.