HOME
EXPORT Mustangs

Elke mustang heeft een DSO code die aanduidt voor welke regio de auto voorzien is. DSO: District Sale Office. Voor de mustangs die voorzien waren voor de export naar het buitenland zijn dit de codes 90-99. Je vindt deze code op het data plaatje dat zich op de bestuurdersdeur bevindt. Deze “export” auto’s hebben een aantal specifieke kenmerken en uitrusting:

- Een kilometer teller ivp miles

-Witte parkeerlicht lenzen vooraan ipv oranje

-Een export brace in de motorruimte zoals de Shelby’s

-Blaupunkt AM/FM radio’s met een speciale bezel

Voorts zijn er nog verschillen tussen de landen, in Frankrijk werden de koplampen vervangen door gele units en er werden er in de motorruimte aanpassingen gedaan qua elektriciteit, er werden al relais geplaatst. Terwijl er in Frankrijk voornamelijk V8 mustangs met handgeschakelde versnellingsbakken werden verkocht, waren het in België meer 6 cilinders die geleverd werden. In België waren bepaalde opties ook vaak “inbegrepen”. In een Belgische auto vindt je bijna altijd een rally-pac en console bvb. Als je een V8 bestelde waren ook vaak de styled steel wheels inbegrepen. Er was een vertaalde folder voor België.

Net zoals in de USA werden ook vaak dealer logo’s aangebracht, geen stickers zoals tegenwoordig het geval is maar een metalen plaatje dat verchroomd was. Een gekende dealer was garage Plasman in Brussel.

In Frankrijk was de Mustang vooral op sportief vlak aanwezig. De bekende Tour de France race had in 1964 maar liefst 4 Mustangs aan de start, 3 klaargestoomd door Alan Mann. Daarvan haalde er eentje de eindoverwinning. En ook Ford France nam deel met een Mustang en deze had...... een Belgische nummerplaat (er was nog geen typegoedkeuring voor de Mustang in Frankrijk). Geen enkele van deze Mustangs zijn echter "export" Mustangs. De bekende Johny Hallyday reed in 1967 met een S code Mustang oa de Monte Carlo rally onder de kleuren van Ecurie Ford France.

In de film met Louis de Funès, les Gendarmes de Saint Tropez uit 1964 was er een rode Mustang cabrio (ook geen export Mustang, DSO 89, maar wel een pre production auto) en ook deze auto had alweer.....een Belgische nummerplaat. Ook was er de film Un homme et une femme uit 1966 waar naast 2 mustangs ook een Ford GT40 te zien was. Geen enkele is een export Mustang.

In Nederland werden in de Ford Amsterdam fabriek zelfs mustangs geassembleerd, ze hadden hun eigen VIN code die begon met “ANO”. Klik hier voor meer info.

In Duitsland mocht de naam mustang niet gebruikt worden en kregen ze allen de naam T5. Unieke badges en onderdelen werden gemaakt om deze mustangs als T5 aan te duiden.

Terwijl er honderdduizenden Mustangs verkocht werden in de States, was dat uiteraard heel wat minder in Europa, toch zijn er heel wat export Mustangs verkocht en kom je ze al eens tegen. Op facebook vind je groepen waar deze eigenaars zich verenigen en foto’s en info delen.

Mijn eigen fastback is een export model en werd nieuw verkocht in Zottegem. De kleur en motorisatie zijn niet meer origineel maar de typische export kenmerken zijn nog steeds aanwezig.

 
Een kilometerteller gaat tot 200, in miles gaat het tot 140. Dit is mijn 66 unit
Witte lenzen voor de parkeerlichtjes/knipperlichten. De wet in België stelde dat parkeer lichten niet amberkleuring mochten zijn (zoals de usa versies), en knipperlichten dat niet hoefden te zijn. Dus was een witte of transparante lens de oplossing.
Elke export mustang ongeacht de motorisatie kreeg de export brace als standaard uitrusting. Net zoals bij de Shelby's zorgde dit voor een steviger "front end".
De radio's waren steevast Blaupunkt modellen met de europese/Belgische frequenties. Ook het plaatje met chrome trim was er vaak bij. Dit is mijn eigen AM/FM unit. Velen waren ook gewoon AM units.
Als het een Belgische auto betrof, of via België werd ingevoerd dan had je altijd dit plaatje geriveteerd over de plaats waar de VIN nummer was ingestampt.