HOME |
Garage Project |
Nadat mijn huis begin 2022 verkocht werd, werden de plannen voor een nieuwe garage in de tuin van ons huis concreet. Naast een deel garage, diende er ook een deel tuinhuis te komen (want het bestaande tuinhuis moest verdwijnen) en een deel opbergruimte. Een totaal van 40 vierkante meter. Ik had graag niet enkel de mustang in de garage maar ook de GT (onze dagelijkse Renault Megane Grandtour, kortweg de GT). De totale oppervlakte liet dit in principe toe, maar met het nodige tuinhuis gedeelte en opbergruimte erbij ging dat niet lukken. Wat niet kan in de breedte.....doen we dan in de hoogte. Een 4 palen brug is ideaal, niet alleen voor daar de fastback op te plaatsen maar ook handig als er eens iets moet gedaan worden onderaan de mustang. Met een maximum toegelaten bouwhoogte van 3.5m was het geen probleem zo een brug te plaatsen. We beslissen om meteen ook de oprit te vernieuwen, een elektrische poort te plaatsen en de tuin (vooral het gras) te vernieuwen. Half april starten de funderingswerken van de garage. Na een dagje is de fundering uitgegraven en staat de tuin en oprit vol met kranen, een bobcat en een graafmachine. Indrukwekkend. Een paar dagen later wordt het beton gestort en is de fundering klaar. We zorgen voor een "handtekening" in het beton. Eens het beton hard kan de bouw beginnen. Het gaat verbazend snel, in nauwelijks een week staat het gebouw er. Jammer genoeg moeten we quasi een maand wachten eer het dak erop ligt. Eind mei is dit een feit. Ondertussen is de garagepoort en de deur van het tuinhuis besteld en kan ik de binnenmuren van de garage verven. Een aantal uren en 2 lagen wit later ziet het er al wat beter uit. Half juni wordt het oude tuinhuis afgebroken en begint de installatie van de houten wand tussen garage en opbergruimte en worden alle schappen gemaakt in die ruimte en in het tuinhuis gedeelte. Het hout van heel het oude tuinhuis gaat hier in op. De verlichting is dan ook al geïnstalleerd. Een paar dagen later krijgt de garage vloer z'n epoxy coating, best een ugh geurig werkje. Op onze trouwdag dient de nette garage en een tent ervoor als aperitief locatie en nadien kan de fastback er in. De poort is er dan nog niet. Als deze geplaatst wordt, en de garage dicht kan, kan ik starten met de "inrichting-versiering". Ik heb genoeg materiaal hiervoor en het is een leuk werkje. Ook koop ik een 2ehands kast met schuifdeuren voor al het poetsmateriaal en reserveonderdelen voor de fastback te stockeren. Half augustus het grote moment: de mustang wordt opgehaald bij Ronny, waar ie heel het jaar mocht staan, en wordt de garage ingereden. Het volgende grote gedeelte is nu de oprit en de "baan" naar de garage. De tuin wordt nu volledig aangepakt en verandert volledig. De nieuwe oprit is prachtig ! Eindelijk verlost van de kiezelsteentjes. De mustang blijft quasi een maand noodgedwongen binnen tijdens deze werken. De elektriciteit buiten wordt ook gelegd, met verschillende stopcontacten en tevens wordt de voeding voor de poort voorzien. De 4 palen brug wordt eind oktober eindelijk geleverd, en wordt op een koude natte zondag geïnstalleerd. Na nog 2 bezoeken van vrienden is ze eindelijk operationeel en staan beide auto's voor het eerst binnen ! De poort is ook geplaatst in 2 bezoeken, eerst de palen en de poort en eens goed uitgehard worden de motoren geïnstalleerd en wordt alles afgewerkt en afgeregeld. Als laatste is er nog de isolatie van de garage, dat werkje werd afgerond in oktober 2023. Tot slot is er voor de veiligheid ook nog camera bewaking voorzien.
|
Bouw van de garage |
Inrichting |
4 palen brug |
Oprit en tuin |
Isolatie van de garage |
Zoals je ziet past de mustang perfect in de garage :-) |