HOME
Een Mustang kopen

Weten wat je koopt !

Deze gaat over de VIN (Vehicle Identification Number), vermits er heel wat info in deze nummer staat. Het bouwjaar, welke fabriek ie gebouwd is, welk model, type motor en de serienummer. Waarom is het model nummer zo belangrijk ? Wel, als jij op een mooie cabrio zit te kijken en de code zegt dat een hardtop is……. Hetzelfde geldt voor de motor code, zie je een V8 onder de motorkap maar een code van een 6 cilinder weet je dat het een omgebouwde wagen is (wat niet noodzakelijk slecht is, maar je moet op wat extra zaken letten). Al deze codes hier uitleggen neemt te veel plaats in, maar hier vind je het allemaal: http://www.mustangdecoder.com/

Naast de VIN is er ook nog de data plate, die bevindt zicht op de bestuurdersdeur. Dat plaatje (als het er nog is) vertelt je heel veel: model type, buiten kleur, interieur kleur, versnellingsbak, datum van assemblatie en verhouding van de achterbrug. Ook dit kan je decoderen op de site hierboven vermeld. Hou er rekening mee dat soms een hele deur werd vervangen en het plaatje niet past met de rest van de auto ! Als het plaatje er niet meer is, is het onmogelijk te weten hoe de wagen ooit was. Enkel als je wagen van na 1966 is kan je wel terecht bij Kevin Marti om een rapport op te vragen. http://www.martiauto.com/reports2.cfm Naast informatief is het ook leuk op meetings om je Marti rapport te showen.
Dus bekijk alvast de codes eens dan weet je welke je moet in het oog houden en weet je wat je koopt.


Weten wat je wil !

Vermits de Mustang in 3 verschillende modellen werd gebouwd (hardtop, convertible & fastback), er een hoop speciale modellen zijn (Grandé, Mach I, GT, Boss, etc) en er keuze was tussen 6 en 8 cilinder motoren, maak je best uit dewelke je eigenlijk wil. De hardtop is het meest praktisch, er zijn er veel geproduceerd en het minst duur. De cabrio is zalig met goed weer, maar is duurder en je moet weer op extra zaken gaan letten (chassis versteviging, kap, etc) of kies je de sportiefste lijn: de fastback ? Minder plaats achterin, kleinere koffer en ook duurder, aan jou de keuze. Ga je voor een handbak of een automaat ? De discussie tussen 6 en 8 cilinder is eindeloos, het is wat jij wil ! De tip is alweer: eerst kijken en beslissen.
Wil je een wagen die gerestaureerd is, of ga je voor een project ? Bij een gerestaureerde wagens moeten er een aantal dingen toch gebeurd zijn, of in orde zijn. Is dat wel zo ? Is er een faktuur van die gereviseerde motor ? Zijn er originele onderdelen gebruikt ? Bij een project: heb je de plaats, tijd, expertise, het gereedschap en vooral het budget ? Je onderschat altijd een project, want je vindt altijd meer werk dan je lief is. Nogmaals de tip: bevraag je goed en reken vooral goed: zowel in tijd als voor het budget !


Waar nu op letten ?

Net zoals bij elke oldtimer is de grootste vijand: roest ! En denk niet dat de wagens uit California of een andere zuiderse staten uit de US niet roesten……. "roestvrij" bestaat niet. Punt. Dus kijk vooral naar:

  • Onderkant van de deuren
  • Achterspatborden
  • Binnenspatborden
  • Dakrails
  • Onderaan de achteruit en tussen de koffer en achteruit (vooral bij hardtop)

Dit zijn de meeste bekende en vooral zichtbare plaatsen waar roest zich bevindt. Maar het is het roest dat je NIET ziet dat belangrijk  is. Een zwak punt is de "cowl vent". Dat is de plaat tussen de voorruit en de motorkap waar die grilletjes zitten. Daaronder zit de cowl vent. Dat is een plaat met 2 gaten voor luchttoevoer naar het interieur. Als het water dat via de grilletjes binnenloopt niet meer kan weglopen door verstopte gaten (bladeren, zand, naalden, ect) dan gaat die plaat roesten. Uiteidelijk loopt het water binnen. Het tapijt blijft lekker nat en je vloerplaten gaan roesten. De herstelling van de cowl vent is duur, arbeidstechnisch en neemt veel tijd in beslag. Je kan op een aantal  manieren testen of de cowl vent goed is, de snelste manier is een emmer water in die grilletjes gieten. Als het binnenin droogt blijft is het goed. De verkoper ziet dat natuurlijk niet zo zitten….. dus kan je onder het dashboard gaan kijken. Bij de bestuurder zit er een soort "pot" die de lucht toelaat, die pot staat onder zo een gat, en je kan goed de plaat zien. Zie je gaatjes of is het allemaal serieus verroest dan is er werk te doen…. Vraag ook altijd om de auto op een brug te zetten om de onderkant te inspecteren, heel wat te zien daar ! Je ziet niet alleen de chassisbalken, vloerplaten en binnenste spatborden maar ook de ophangingsrubbers, uitlaat, motor en versnellingsbak.

Soms is het roest in de deuren en spatborden goed verborgen, er is een pot "plamuur" in het gat gestopt en dan netjes herlakt. Een klein magneetje vertelt hoeveel plamuur erin zit. Valt de magneet eraf, dan zit er teveel plamuur !
Slecht passende panelen wijzen op ongevalschade of goedkope repro onderdelen. Denk er wel aan dat een Mustang geen Rolls Royce is, sowieso was de "panel fit" niet altijd schitterend….

Controleer ook de ophangingsrubbers, de rem en benzineleiding en check voor lekkende schokbrekers, lucht schokbrekers achteraan wijst op versleten bladveren. Lekt de motor en of versnellingsbak ? Lekken de leidingen van de stuurbekrachtiging ? Hangt de onderkant helemaal onder de olie of staat het allemaal droog ? Zit er een coating op de onderkant, kijk dan ook eens wat er onder zit. Kijk naar de motor en versnellingsbak steunen.

De motor: laat je niet afleiden door het mooie geronk ! Kijk naar de oliedruk meter (als er een is), rookt de uitlaat ? (Wit is water, blauw is olie, zwart is te rijk afgesteld). Een testrit is aangewezen, maar wordt zelden toegestaan. Controleer de thermometer bij een evt testrit, schakelt de bak goed, trekt de wagen niet scheef bij het remmen, enz….

Verschil tussen 6 en 8 cilinder

Bij de modellen tot 1973 is een 6 cilinder een lijnmotor. Pas in 1974 was er de 2.8l V6 motor in de Mustang II. De 8 cilinder is een V motor. Een small block gaat tot 351ci (ofte 5.7l), de Ford big blocks starten met de 390ci (6.4l).
Er is natuurlijk heel wat meer verschil op technisch gebied tussen de 2, bij een omgebouwde Mustang let je dus ook op deze zaken: wielen hebben 5 bouten bij 8 cilinder (4 bij de 6 cilinder), de ophanging en remmen zijn anders, de achterbrug is verschillend en tevens ook de benzineleiding. Dus zomaar een 8 cilinder in een 6 cilinder wagen ploffen is not done !
Mustang gaan bekijken
Neem altijd iemand mee, liefst iemand die in de hobby zit of een mechanieker. Neem nooit zomaar iets voor waar aan, "deze is roestvrij" of "deze rijdt heel goed" is een standaard verhaaltje. Of "er komt straks nog iemand kijken en die was echt geïnteresseerd", laat je nooit opjagen. Vraag of de wagen op een brug kan, voor de onderkant te zien. En probeer indien mogelijk een testrit te krijgen. Stel voor je zelf een budget op en hou je eraan.

De gouden tip blijft: je goed informeren en vooral goed kijken en kritisch zijn.

Succes met de zoektocht.