HOME
MUSTANGS & WARBIRDS
De mensen die mij kennen weten dat ik ook interesse heb in fotografie, handig als je een site hebt Ik heb dus al heel wat foto’s van mijn Mustang. En ik zorg graag voor een mooie achtergrond, daarbij helpt mijn liefde voor kastelen. Voorts ben ik ook nogal geïnteresseerd in vliegtuigen, dat begon met het bezoeken van de airshow in Koksijde (ik was negen jaar en totaal nog niet met Mustang bezig) tot het verzamelen van info kaarten van vliegtuigen en tot de aanschaf van de hele reeks Airplane magazines. Samen met de Mustang hobby is dit voornamelijk gegroeid naar “oldtimer” vliegtuigen. Al verschillende jaren bezoek ik de ik de oldtimerfly-in te Schaffen waar naast auto’s dus ook antieke vliegtuigen te bewonderen vallen. En aan welk oldtimervliegtuig denk je als je een Mustang hebt ? Een P-51 dus, het beroemde WOII vliegtuig.

In 2011 bezoek ik (zonder Mustang) een evenement dat PhotoFlyingDays heet. Op het vliegveld van Malle-Zoersel hebben een 50tal internationale fotografen zich verzameld (leden van de air-to-air acacemy) om toestellen in de lucht te fotograferen. Als bezoeker kan ik natuurlijk genieten van deze vliegtuigen als ze geparkeerd staan. En er was een P-51 bij natuurlijk ! Dit evenement valt samen met een fly-in van de lokale vliegclub. Naast de Cessna’s en Pipers staan er ook een aantal “warbirds”, die worden de lucht in gestuurd voor photoshoots.

Buiten de P-51 herken ik ook een T-6, hetzelfde toestel waar ik in 2004 in de USA mijn luchtdoop mee maakte (www.warbirdadventures.com).

In 2012 besluit ik de organisator Eric Coeckelbergs te contacteren, met de vraag of ik mijn Mustang voor de P-51 kan zetten voor een photoshoot. Ik heb zeer snel reactie: “Ik zal je eerlijk antwoorden ;)  Met 1 Mustang = nee Maar komen jullie met tenminste 5 échte Ford Mustangs dan maak ik het voor mekaar!!!!!”
Er vliegen wat emails over en weer en ’s avonds levert een telefoontje de volgende deal op: ik zorg voor een tiental Mustangs die moeten dienen als escorte voor dé act van 2012: een Super Constellation. Bij de landing zullen we parade rijden en nadien kunnen we de wagens voor een aantal aanwezige warbirds plaatsen voor groundshoots.

Dankzij mijn vrienden de Mustangdrivers geraak ik moeiteloos aan 10 Mustangs voor dit uniek evenement. De weergoden zijn ons gunstig gezind, geen spatje regen tijdens de 5 dagen durende PhotoFlyingDays ! Helaas zijn de “motorgoden” ons minder goed gezind: de Super Connie valt uit met een kapotte motor..... ondanks keihard werken om een vervangingsmotor te installeren moet het Breitling team uit Zwitserland de handdoek gooien, de nieuwe motor voldoet niet en er kan niet worden gevlogen. Toch beslissen alle Mustangdrivers deel te nemen, de groundshoots gaan gewoon door en we hebben onze parade op het tarmac als eens kunnen repeteren !

Ondertussen heb ik nog een aantal mogelijkheden gehad om een shoot te doen met andere warbirds. De verschillende foto’s zijn ondergebracht in deze pagina’s:

Ik heb de prachtig mooie Super Constellation toch live kunnen bewonderen op de Sanicole airshow in september 2013. Met de vlam in de pijp zeg maar....