HOME |
Rijden met een Mustang |
Hoe rijd dat nu eigenlijk zo een klassieke Mustang ? Wel, één gouden regel: een goede Mustang rijdt goed, een slechte rijdt slecht ! Ik heb al met alle modellen Mustang gereden (van 1964 tot 2018) en het basisgevoel blijft hetzelfde. En voorts voelt elke Mustang net weer iets anders aan naargelang de staat en de opties/aanpassingen. Als je een volledige leek bent in het rijden met een klassieke auto dan moet je weten dat er geen vergelijking is met een moderne wagen. Ophanging, remmen, rijcomfort, ergonomie, actieradius kunnen niet op tegen een nieuwe wagen. Voor de rest is het genieten, eens je je wagen kent, rij je kilometers met een grote lach op je gezicht. De Mustang is alvast een ruime auto, je hebt vooraan genoeg been- en hoofdruimte. De zetels worden nog al eens plat en oncomfortabel genoemd (een nieuwe "mousse" er in helpt) maar ik ben er tevreden mee (en ik heb originele zetels). Het stuur is groot en niet verstelbaar en staat goed. Ook de pedalen staan goed, je hebt bij een automaat een groter rempedaal. Het zicht rondom is prima, je ziet de grote motorkap helemaal, dus makelijk om te manoevreren. Enkel het achteruit zicht bij een fastback of sportsroof, vooral schuin achteruit dan, is niet denderend. De meeste Mustangs hebben trouwens geen passagiers spiegel en groot zijn ze ook niet echt. (wel nogal altijd beter dan een Jaguar XK120, geloof me !) Nadat je de motor hebt gestart, begint de pret (naargelang de uitlaat heb je veel of minder geluid), de Mustang accelereert altijd vlot en de automaat (C4 – 3 versnellingen) is geweldig. De remmen zijn best ok (voor die tijd), maar vooral als je 4 onbekrachtigde trommelremmen hebt moet je vroeger gaan remmen en voldoende afstand houden. Vergeet niet dat een Mustang gauw 1300kg weegt dus je moet die massa afremmen. Als je vooraan schijven hebt gaat het al een stuk beter, maar het blijft assertief rijden. Eens je dat gewoon bent, is er geen probleem. Dan de wegligging, ondanks zijn sportieve uiterlijk is een Mustang dat niet; de ophanging is gerust verouderd qua design te noemen maar wel degelijk. Ook de grote starre achteras vraagt voorzichtig acceleren bij nat en zeker bij oneffen wegdek in de bochten. Als het allemaal origineel is, is het op z'n best comfortabel te noemen. De auto deint nogal en gaat ook overhangen in de bochten. Nogmaals, eens je dit gewoon bent valt het allemaal goed mee. De Mustang is dus de ideale cruiser, heerlijke motoren, zalige automaat en lekker comfortabel. En je kan altijd eens goed op het gas trappen indien je dat wenst. Je kan ook best wat bagage kwijt, wat van de kleine europese auto's niet altijd kan gezegd worden. En de meeste Mustangs kunnen 4 personen vrij comfortabel plaatsen. Als je het wat beter wil… Remmen: schijven zijn een goede investering, bekrachting verhoogt het luxegevoel maar doet niets aan de performantie. Een dubbel remcircuit is ook een goede investering (vooral naar veiligheid toe). Je kan uiteraard veel verder gaan bvb een setje schijven van Wilwood rondom, maar hou rekening met de velgmaat en je budget.
Banden: iets breder mag altijd, en "modern" rubber doet ook wonderen. Zeker niet besparen op banden, het is je enige contact met de weg.
|