HOME
Rijden met een Mustang

Hoe rijd dat nu eigenlijk zo een klassieke Mustang ? Wel, één gouden regel: een goede Mustang rijdt goed, een slechte rijdt slecht ! Ik heb al met alle modellen Mustang gereden (van 1964 tot 2012) en het basisgevoel blijft hetzelfde. En voorts voelt elke Mustang net weer iets anders aan naargelang de staat en de opties/aanpassingen.

Als je een volledige leek bent in het rijden met een klassieke auto dan moet je weten dat er geen vergelijking is met een moderne wagen. Ophanging, remmen, rijcomfort, ergonomie, actieradius kunnen niet op tegen een nieuwe wagen.

Voor de rest is het genieten, eens je je wagen kent, rij je kilometers met een grote lach op je gezicht. De Mustang is alvast een ruime auto, je hebt vooraan genoeg been- en hoofdruimte. De zetels worden nog al eens plat en oncomfortabel genoemd (een nieuwe "mousse" er in helpt) maar ik ben er tevreden mee (en ik heb originele zetels). Het stuur is groot en niet verstelbaar en staat goed. Ook de pedalen staan goed, je hebt bij een automaat een groter rempedaal. Het zicht rondom is prima, je ziet de grote motorkap helemaal, dus makelijk om te manoevreren. Enkel het achteruit zicht bij een fastback of sportsroof, vooral schuin achteruit dan, is niet denderend. De meeste Mustangs hebben trouwens geen passagiers spiegel en groot zijn ze ook niet echt. (wel nogal altijd beter dan een Jaguar XK120, geloof me !)

Nadat je de motor hebt gestart, begint de pret (naargelang de uitlaat heb je veel of minder geluid), de Mustang accelereert altijd vlot en de automaat (C4 – 3 versnellingen) is geweldig. De remmen zijn best ok (voor die tijd), maar vooral als je 4 onbekrachtigde trommelremmen hebt moet je vroeger gaan remmen en voldoende afstand houden. Vergeet niet dat een Mustang gauw 1300kg weegt dus je moet die massa afremmen. Als je vooraan schijven hebt gaat het al een stuk beter, maar het blijft assertief rijden. Eens je dat gewoon bent, is er geen probleem. Dan de wegligging, ondanks zijn sportieve uiterlijk is een Mustang dat niet; de ophanging is gerust verouderd qua design te noemen maar wel degelijk. Ook de grote starre achteras vraagt voorzichtig acceleren bij nat en zeker bij oneffen wegdek in de bochten. Als het allemaal origineel is, is het op z'n best comfortabel te noemen. De auto deint nogal en gaat ook overhangen in de bochten. Nogmaals, eens je dit gewoon bent valt het allemaal goed mee. De Mustang is dus de ideale cruiser, heerlijke motoren, zalige automaat en lekker comfortabel. En je kan altijd eens goed op het gas trappen indien je dat wenst. Je kan ook best wat bagage kwijt, wat van de kleine europese auto's niet altijd kan gezegd worden. En de meeste Mustangs kunnen 4 personen vrij comfortabel plaatsen.

Als je het wat beter wil…

Remmen: schijven zijn een goede investering, bekrachting verhoogt het luxegevoel maar doet niets aan de performantie. Een dubbel remcircuit is ook een goede investering (vooral naar veiligheid toe). Je kan uiteraard veel verder gaan bvb een setje schijven van Wilwood rondom, maar hou rekening met de velgmaat en je budget.


Ophanging: hier is veel mogelijk. Een goede set schokbrekers doet wonderen, nieuwe bladveren achteraan zeker en alle rubbers vernieuwen ook. Verder is er de befaamde "Shelby drop" en kan je bvb de rubbers upgraden naar poly urethaan. Om het deinen te gaan is een dikker front sway bar een zeer goed idee (export auto's en Shelby's hadden dit standaard) en een "export brace" onder de motorkap is ook goed voor de stijfheid van de auto. Als je dit allemaal doet heb je al een Mustang die veel strakker rijdt, en best wat bochtenwerk kan verrichten. Als je het serieus wil aanpakken zijn er genoeg bedrijven die alles aanbieden, coil over suspension, traktion bars en noem maar op. Het wordt zeer snel zeer duur. Vraag je hier vooral af wat je met de auto gaat doen en hoeveel kilometers je gaat rijden.


Stuurinrichting: bij een manueel stuur dienen uiteraard alle rubbers in goede staat te zijn, anders zwabber je alle kanten uit. Bij stuurbekrachtiging is het natuurlijk veel vager, maar wel veel comfortabeler vooral bij breed rubber. Vermits een Mustang een indirect stuur heeft, vooral ook de pitman arm controleren.

Banden: iets breder mag altijd, en "modern" rubber doet ook wonderen. Zeker niet besparen op banden, het is je enige contact met de weg.


Als je alles hebt vervangen en een paar upgrades hebt uitgevoerd heb je een Mustang die goed rijdt, je zal er van genieten en je zal ook vertrouwen hebben om wat sportiever te gaan rijden. De beste investeringen zijn ophanging en remmen ipv een grotere carburator voor meer vermogen ! Vergeet ook niet dat alles samenwerkt, dus supergoeie banden maar met een versleten ophanging werkt ook niet. Het is telkens de combinate van vernieuwde en/of betere onderdelen die werkt.

Voor de gevorderden: je kan natuurlijk nog heel wat dingen aanpassen die soms niet zichtbaar zijn, maar wel veel extra comfort leveren of minder verbruik. Een paar voorbeelden. Rijcomfort en verbruik kunnen verbeterd worden door een versnellingbak met meer versnellingen. Zo een C4 automaat heeft er slechts 3 wat zich op de snelweg vertaald in een vrij hoog toerental bij 110km/h (en lawaai en verbruik). Een manuele 5 bak of een automaat met 4 versnellingen is een goede investering als je veel rijdt. Soms kan het ook helpen om de overbrenging in de achteras te wijzigen. Hoe hoger het getal (bvb 3.50 : 1) hoe meer acceleratie vermogen, maar hoe meer toeren in de hoogste versnelling. Een lager getal (bvb 2.89 :1) zal dat verhelpen. Hoe weten wat jij hebt ? Op de meeste assen staat een plaatje met de overbrengingsverhouding op vermeld. Bij de jaren 1964-1968 valt dit vrij goed mee, maar bij sommige 69-70ers kunnen er soms extreme overbrengingsverhouding gemonteerd geweest zijn (denk hier vooral aan de big block V8 motoren en de Boss versies). Ook uitkijken voor de "Detroit Locker" of een sperdifferentieel. Heel leuk op de rechte stukken, maar echt niet leuk bij veel bochtenwerk !