HOME
Vernieuwen van de ophanging vooraan
Bij het klaarmaken voor de jaarlijkse keuring in 2018 had ik gemerkt dat er kleine scheurtjes waren in de upper control arms op de plaats waar de spring perches gemonteerd zitten. Nu zijn deze control arms vervangen in 2001, dus tijd voor nieuwe. Ik besloot tevens de spring perches te vervangen en te upgraden naar roller perches. Dit klusje ging ik samen met Mustangdriver Jan klaren eens het weer het toeliet. Ik had ook ergens een piepend geluid en ik verdacht de spring perches hiervan. Uiteindelijk bleek het een bushing te zijn van de idler arm. En eens thuis maakte de alternator zoveel lawaai, dat ik deze ook mocht vervangen.
Altijd handig als je een brug hebt of kan gebruiken
De mooie nieuwe onderdelen
Hier is de spindle al lost van de oude upper control arm, eens de moer los helpen een paar ferme tikken met een hamer.
Hier is de oude spring perch los van de upper control arm, aan beide zijden waren er scheurtjes.
Je ziet goed de "shims" zitten, heel belangrijk voor de uitlijning van de ophanging.
De nieuwe roller perch is geïnstalleerd. Om de oude los te maken moet je de veer samendrukken, een werkje waarbij het juiste gereedschap en voorzichtigheid geboden is.
Oud en nieuw, de shims worden netjes overgebouwd.
De nieuwe control arm is gemonteerd in de shock tower (bouten aan de binnenkant van de motorruime, en de shims zitten aan deze kant). De roller perch hangt nog los hier.
De roller perch is gemonteerd op de control arm en de spindle is weer vastgemaakt. Klaar.
Het werd uiteindelijk een volledige nieuwe idler arm assembly.
De nieuwe alternator gemonteerd.