HOME | BACK TO INDEX |
Roest herstelling |
Mijn Mustang werd gerestaureerd in 1996 en sindsdien heb ik er al 100.000km mee gereden en dit natuurlijk in een nat België. Al van bij het begin toen ik de wagen kocht was er een roestplekje onder de chromen sierstrip aan de achterruit. De laatste tijd begon dit toch slechter te worden en had ik ook nat in de koffer. Tijd dus om daar iets aan de doen. En vermits ik in april 2014 terug ging naar de US om de 50e verjaardag van de Mustang te vieren was dat het ideale moment om deze herstelling te laten doen. Na een goede ervaring bij Miguel met het vervangen van de V8 motor, besloot ik om de roestherstelling ook door hem te laten opknappen. Dus op zaterdag 5 april breng ik een fastback met een gestript achterste interieur en een lege koffer. Terwijl Miguel voorzichtig de chromen strips verwijdert, doe ik hetzelfde met de “louvers”. Wat later zijn deze eruit en zijn ook de chromen strips eraf. De rubber van de ruit wordt losgesneden en even later komt de achterruit los. Best een werkje waar voorzichtigheid geboden is ! De ruit wordt veilig gelegd en dan kan de resterende kit wordt verwijderd. Een 5 tal roestplekken komen tevoorschijn, er zijn zelfs verschillende gaatjes bij ook. Dit zal allemaal worden hersteld door Miguel. Alles wordt eerst gezandstraald zodat er goed zicht is op wat moet worden hersteld. Dan worden de plaatjes ingelast en de kleinere gaatjes toe gelast. |
![]() |
Zo lever ik de Mustang af, met het gehele achterste interieur verwijderd en een lege koffer. Dit alleen duurde al even. |
![]() |
De louvers zijn verwijderd en de chromen sierstrips zijn er ook bijna af. |
![]() |
De strips zijn verwijderd en je zit de de rubber van de ruit en de kit waarmee die werd vastgeplakt. |
![]() |
Een deel van de rubber is verwijderd zodat de ruit "los" ligt. Aan de binnenkant de rubber wat losmaken waar die aan de ruit plakt en dan een beetje, voorzichtig, aan de ruit duwen en ze is los. Nu kan ze worden verwijderd. |
![]() |
De ruit is verwijderd en je ziet de rubber die achterblijft waar de ruit op lang (inzat). De roestige stukjes zijn de metalen klips die werden gebruikt de om de ruit te monteren en die nogal verroest zijn. |
![]() |
Na het verwijderen van de rubber komen de roestplekken tevoorschijn. |
![]() |
Ook bovenaan de ruit zijn er roestplekken. Vooraleer er kan gezandstraald worden dient de overtollige kit te worden verwijderd. |
![]() |
Het gat wordt zichtbaar, de schroef was voor het metalen plaatje om de ruit te monteren (en is volledig doorgeroest). |
![]() |
Deze plek werd gezandstraalt dus je ziet de blote plaat. |
![]() |
En het gat ook ! Al deze slechte stukken worden eruit gesneden en nieuwe stukjes plaat ingelast zodat er op een roestvrije ondergrond kan gewerkt worden. |
![]() |
Nadat de stukjes zijn ingelast kan het schuren beginnen.... |
![]() |
![]() |
De herstelde venster rand krijgt een beschermend anti-roest laagje. |
![]() |
En dan volgt de grondverf met epoxy. |
![]() |